Näytetään tekstit, joissa on tunniste 4H-yritys. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste 4H-yritys. Näytä kaikki tekstit

tiistai 8. toukokuuta 2018

Miten kesätöistä selviää?


KOULUTTAUDU JA OPISKELE


Ajokortti työelämään -koulutus sisältää oppeja työnhausta, asiakirjoista, työnantajanäkökulmasta, asiakaspalvelusta ja kaikesta muustakin työelämään liittyvästä. Bisnes Cafe- ja yritystuumailu-koulutuksissa mietitään, miten idea voidaan jalostaa rahaksi. 4H-yrityskursseilla onkin jo sitten perustettu yrityksiä ja täytetty nuorten kanssa yhdessä Y3-lomakkeita. Nuorille on tarjolla paljon erilaista koulutusta työelämää varten myös 4H-yhdistyksen ulkopuolelta. Selvitä oman paikkakuntasi kurssitarjonta ja hyödynnä se mahdollisimman laajasti!

Ennen kesätyöhakua ja kesätöiden aikanakin on hyvä kerrata muutamia tärkeitä työelämän pelisääntöjä. Miten ansioluettelo tehdään? Miten kuvailisin itseäni työnhakijana? Minkä takia on tärkeää, että jokaisessa hakuasiakirjassa on hakijan yhteystiedot? Muistinko päivittää varmasti hakuasiakirjojen vuosiluvut edelliskerrasta?

4H-yrityskurssilla opit vaikka ja mitä!

Rekrytoijan näkökulmasta huolellisesti valmisteltu CV ja työhakemus saavat tänä päivänä hakijan erottumaan joukosta. Ei ole mitenkään erikoista, että hakuasiakirjoissa on kirjoitusvirheitä tai rivivälit pomppivat sinne tänne. Sitä sattuu! Huolehdithan kuitenkin, että räikeimmät yhdyssanavirheet on siistitty lähettävästä asiakirjasta pois. Tärkeintä on, että motivaatiosi hakemaasi työtä kohtaan näkyy. Täydellistä työhakemusta ei ole olemassakaan – aina löytyy kehitettävää. Jos motivaatiosi työtä kohtaan ei ole kunnossa, mieti vielä miksi edes kirjoitat työhakemusta. Mikään ei ole ikävämpää, kuin lukea työnhakijan hakevan ”tätä työtä, koska vanhemmat pakottivat”. On totta, että kesä ja kärpäset kiinnostavat välillä enemmän kuin kesätyöt. Mutta mietitäänpä hetki – kuinka moni aikuinen tekee työtä? Niin. Työntekoa ja työelämää kannattaa alkaa harjoitella jo nuorena.

Myös rohkeus erottuu. Esimerkiksi Canva-ohjelmalla koostetut CV:t tuottavat lukijalleen iloa värikkäinä kokonaisuuksina. Kokeile siis rohkeasti eri tyylejä! Huomioithan kuitenkin, että joillakin työnantajilla on tarkat ohjeistukset hakuasiakirjojen formaatteihin. Näitä kannattaa kunnioittaa, vaikka kuinka tekisikin mieli väsätä hypersuperihana väripläjäys viime kesän rippikuvineen osaksi omaa ansioluetteloa.

4H-Duunarit Itsenäisyyspäivän kahvituksessa vuonna 2017.

OLE AKTIIVINEN


Kysy työhakemuksesi perään! Jos työhakemuksestasi tai yhteydenotostasi ei ole tullut vastaanottokuittausta tai suoraa kontaktointia, huolehdi, että hakemus on löytänyt perille. Ei vie kauaa tarttua puhelimeen ja kysäistä työnantajalta omasta hakemuksesta. Lisäksi aktiivinen työnhakija jää työnantajan mieleen saletisti paremmin kuin työnhakija, joka jättää pahimmassa tapauksessa vastaamatta myös työnantajan puheluun. Mieti siis hetki, millaisen mielikuvan annat itsestäsi jo ennen varsinaista työhaastattelua. Yllättävän moni työnantaja toimii ensivaikutelman perusteella. Muista, että ensivaikutelma alkaa siitä hetkestä, kun työnantaja kuulee äänesi puhelimessa tai lukee hakuasiakirjasi.

Ajokortti työelämään -kurssilta saat työelämän pelisäännöt haltuusi!

HUOMIOI MUUT


Kesätöissä kaikki lähtee vuorovaikutuksesta. Toisen ihmisen huomiointi on paitsi työelämän myös koko elämän perusta. Kuinka kauan sinulla kestää sanoa sana ”hei”? Toisen huomiointi vie sinulta sekunnin ehkä kaksi. Oli se sitten sana tai hymy. Tai vaikka molemmat! Samalla voit pelastaa asiakkaan päivän. Avaamalla oven ventovieraalle voit luoda itsestäsi fiksun ja filmaattisen kuvan muutamassa sekunnissa. Tervehdi ja tarjoa apuasi. Jos asiakas ei halua apuasi, that’s it. Jos hän taas kaipaa apuasi, voit lähteä selvittämään asiaa.

Pidä työpäivän ajan puhelin taskussa ja äänettömällä. Vaikka olisikin kiva vilkaista nopeasti kavereiden instapäivitykset, voit tehdä sen kotona työpäivän jälkeen. Muista, että työnantaja maksaa sinulle työsuorituksestasi eikä puhelimen selaamisesta. Ole aidosti läsnä ja kohtaa asiakas, työkaveri tai työnantaja ilman puhelinta.

Muista, että jokainen kohtaaminen on tärkeä. Käyttäydy siis aina asiallisesti. Mikäli sinua potuttaa joku asia, älä anna sen vaikuttaa asiakaskohtaamisiin. Selvitä siviilielämän asiat työajan ulkopuolella ja hoida työsi huolella. Mikäli jokin asia painaa sinua ja häiritsee työn tekemistä, otathan asian puheeksi työnantajan kanssa. Rehellisyys maan perii. Kysymällä selvität monta ongelmatilannetta ennen niiden kehittymistä oikeaksi ongelmaksi.


OLE AJOISSA


Tämä pätee niin kesätöiden hakuun kuin kesätöissä olemiseen. Työnantajat arvostavat täsmällisyyttä – hoida siis työnhakijan ja työntekijän velvoitteet ajoissa! Toimita työhakemus ja CV ajoissa, ota työnantajaan yhteyttä ajoissa ja ole pyydettäessä paikalla ajoissa. Pyri pitämään nyrkkisääntönä, että olet aina paikalla 10 minuuttia etuajassa sovitusta. Se jättää sinulle pelivaraa ruuhkan sattuessa ja tarvittaessa ehdit vielä kuikistamaan vessan peilistä, että mihin suuntaan kotona kammatut otsahiukset sojottavat.

Kalenteri on oiva apu myös kesätöitä suunniteltaessa.

KYSY JA KYSEENALAISTA


Työnantajat pitävät omassa arvossaan aktiivisia työntekijöitä. Se ei tarkoita, että työntekijän pitää juosta pää kolmantena jalkana paikasta toiseen ja olla koko ajan tehokas. Se tarkoittaa pikemminkin sitä, että työntekijä pohtii omaa työtään ja sen tehokkuutta. Miten asiat voisi tehdä paremmin ja ehkä helpommin? Mikäli huomaat työpaikalla kehityskohtia, kerro siitä työnantajalle. Huomioithan kuitenkin, että et räkytä työnantajalle vastaan. Lähtökohtaisesti työnantaja on aina oikeassa ja mahdolliset epäkohdat ovat sen vuoksi järkevintä selvittää rakentavalla keskustelulla.

HOIDA ASIAT ITSE


Varsinkin nuorena työntekijänä työelämä on vierasta ja jotkut asiat, kuten verokortti ja tuntilista, saattavat ihmetyttää kovasti. Älä kuitenkaan laita huoltajaasi asialle selvittääksesi työelämän kiemuroita. Asiat selviäisivät monesti nopeammin tarttumalla itse toimeen kuin laittamalla joku muu hoitamaan asiaa. Lisäksi oma aktiivisuus kannattaa – työnantajat arvostavat sitä myös ongelmatilanteissa. Myönnä siis tietämättömyytesi, toimita asiakirjat itse ja vastaa itse tekemisistäsi. Mikään ei ole työnantajan näkökulmasta inhottavampaa, kuin se, että 17-vuotiaan työntekijän huoltaja ottaa työnantajaan yhteyttä esimerkiksi palkanmaksuun liittyen. Yhtä lailla 17-vuotias työntekijä voisi ottaa itse yhteyttä työnantajaan ja kysyä vaikkapa sitä, että mitä ovat palkasta pidätettävät sosiaaliturvamaksut ja miten ne vaikuttavat palkkakokonaisuuteen. Asiat voidaan aina selvittää huoltajien kanssa, mutta lähtökohta on, että nuori toimii aloitteentekijänä ja asiat selvitetään yhdessä oppien.

Kuten lippis sanoo: "Tekemällä oppii!"

SELVITÄ TYÖELÄMÄN TERMIT JA KAPULAKIELI


Joskus työelämässä tulee esille hankalia sanoja ja asiakokonaisuuksia. Määräaikainen vai vakituinen työsuhde? Mitä on työsuojelu? Koeaika? Mitä kuuluu työnantajan velvollisuuksiin, mitä taas työntekijän? Huolehdi, että saat kunnollisen perehdytyksen työtehtäviisi, vaikka olisitkin ”vain” kesätyöntekijä. Kunnollinen perehdytys on jokaisen oikeus. Perehdytyksen yhtenä osana on käydä läpi myös työsuhteen ehdot. Sinulle kerrotaan mitä teet ja sinulle annetaan mahdollisuus kysyä. Osoita aktiivisuutesi siis myös tällä tavoin. Lisäksi voit ottaa asioista selvää myös itse – seikkaile rohkeasti eri nettisivuilla. Turvallisia tiedonhakukanavia ovat esimerkiksi eri ammattiliittojen sivut. Googleta ja ihmettele!

OTA ILO IRTI JA OPI!


Työelämä on jatkuvaa oppimista – sanotaankin, että ainoa pysyvä asia työelämässä on jatkuva muutos. Tämän vuoksi on tärkeää asettaa itselleen myös oppimistavoitteita kesätyöjakson ajaksi. Mitä opit siitä, kun asiakas valittaa valittamistaan? Opit ottamaan vastaan palautetta mutta myös selviytymään itsellesi ehkä tukalasta tilanteesta. Entäs sitten, jos sairastut ja etkä pääsekään töihin? Opit ilmoittamaan asiasta rehellisesti työnantajalle mutta samalla myös hoitamaan asioita ihan itse. 

Muista myös nauttia kesätöistä ja vapaa-ajastasi!

Työelämä opettaa ja koulii. Anna sen opettaa, ota opiksesi. Vaikka kuinka ärsyttäisi kammeta itsensä ylös aikaisin aamulla, mieti mitä voit tehdä palkkapäivän koittaessa. Uudet kengät, uusi puhelin? Työelämässä oppii työntekijä ja työnantaja – älä siis masennu ensimmäisen vastoinkäymisen koittaessa. Työelämä tarjoaa kokemuksia, ota ne avosylin vastaan. Seuraava vastoinkäyminen on jo paljon helpompi selättää.

Näitä ohjeita noudattamalla pötkii jo pitkälle. Muista tervehtiä ja hymyile. Siitä se lähtee.

Tsemppiä kesätöihin!

-Heli / 4H



keskiviikko 18. lokakuuta 2017

Ritsoja ja hammasväliputsareita - mitä kaikkea arkisista tavaroista voikaan keksiä

4H-yrittäjyys - kuten mikä tahansa yrittäjyys - vaatii innovatiivisuutta ja luovuutta. Parhaat liikeideat syntyvät siitä, kun tavallisen arjen keskelle löytää uusia, elämää helpottavia keksintöjä tai palveluita. Uuden yritysidean voi keksiä lähes mistä tahansa, ja jokin aivan jokapäiväinen esine saattaa saada uuden elämän toisenlaisessa käyttötarkoituksessa. 

Ytyä Yrittäjyyteen -hankkeen Nuorten yrittäjyyspäivässä Suonenjoella 15.9. nuoret pääsivät kiertämään erilaisia rastitehtäviä. Konneveden 4H-yhdistyksen 4H-yritysrastilla tarvittiin mielikuvitusta, kun erilaisille arjen käyttötavaroille täytyi keksiä uusia käyttötarkoituksia. Uusia keksintöjä saatiinkiin päivän aikana kerättyä vaikuttava määrä! 

Jotta nämä uuden innovaatiot eivät jäisi ainoastaan pöytälaatikkoversioiksi, me Konneveden 4H-yhdistyksessä päätimme valita jokaisesta rastilla esiintyneestä käyttötavarasta keksityistä innovaatioista yhden, ja kokeilla, miten ne käytännössä toimisivat. Virallisina testaajina toimivat paikalliset 4H-yrittäjät, Ronja ja Veeti.

1. Pyykkipoika

Uusi käyttötarkoitus: Pyykkien kuivaamisen lisäksi pyykkipoikaa voi hyödyntää askartelussa: kun papereita liimattaessa täytyy odottaa liiman kuivumista, liimatut paperit voi kiinnittää pyykkipojalla yhteen, kunnes liima on kuivunut. Näin yhteenliimatut paperit pysyvät varmasti kiinni toisissaan, eivätkä lähde liikkumaan ennen kuin liima on kuivunut.
Miten toimi käytännössä: Todella näppärä idea! Erityisesti, jos liimattavia papereita on monta, näkee pyykkipoikien avulla helposti, mitkä paperit on jo liimattu kiinni! Ehdottomasti käyttöön soveltuva!





2. Pelikortit



Uusi käyttötarkoitus: Pelikortti on näppärän ohut väline myös hampaanvälien puhdistukseen! Mikäli hammastikkua tai -lankaa ei satu olemaan saatavilla, pelikortti ajaa saman asian.
Miten toimi käytännössä: Pelikortti ei materiaalinsa puolesta ollut paras mahdollinen, yhtä korttia voi käyttää vain kerran. Pelaamiseen käytettyjä kortteja ei kannata kyllä suuhun laittaa, mutta luova keksintö!


3. Taskulamppu

Uusi käyttötarkoitus: Kevyttä, mutta jykevää taskulamppua on helppo käyttää myös pamppuna! 
Miten toimi käytännössä: Käyttötarkoitusta ei oikein voinut lähteä käytännössä kokeilemaan, mutta taskulamppu sopi hyvin käteen, vaikka olikin pamppuun verrattuna aika lyhyt. Voisi toimia samalla periaatteella esimerkiksi pesäpallomailan haastavampana versiona!



4. Ilmastointiteippi

Uusi käyttötarkoitus: Monikäyttöinen ilmastointiteippi sopii jopa kauneudenhoitoon liittyvän 4H-yrityksen apuvälineeksi! Ilmastointiteippiä voi siis käyttää ihokarvanpoistolappuna.
Miten toimi käytännössä: Ennakko-oletuksista poiketen, ilmastointiteippi ei tarttunut ihoon kovin tiukasti, eikä myöskään napannut ihokarvoja mukaansa. Sopisi vaikka siedätyshoidoksi ennen varsinaisten karvanpoistolappujen tuskaista käyttöä!




5. Munakello

Uusi käyttötarkoitus: Herätyskello päiväunille. Kelloon voi säätää haluamansa pikkupäikkäreiden ajan, ja torkkua tyytyväisenä, kunnes kello pirahtaa soimaan.
Miten toimi käytännössä: Oikein kätevä! Ei tarvitse aina käyttää puhelinta, tai yrittää säätää herätyskelloon lyhyttä herätysaikaa. Ainoa miinuspuoli siitä, että useissa kelloista (kuten rastilla käytetyssä) asetettava aika on rajallinen, jolloin kello tosiaan sopii vain päiväuniin, ei perinteisen herätyskellon korvikkeeksi.






6. Rikkalapio

Uusi käyttötarkoitus: Rikkalapiota voi käyttää myös lautasena!
Miten toimi käytännössä: Aika hauska idea! Rikkalapiossa olevan kahvan ansiosta voisi toimia lautasena esimerkiksi seisten syödessä. Toisaalta rikkalapion muoto voi olla hankala joissakin tilanteissa. Keittoahan tästä ei kannata syödä.




















7. Leivontaruisku

Uusi käyttötarkoitus: Esimerkiksi suklaakuvioiden tekoon alun perin tarkoitettua leivontavälinettä voi käyttää myös vesipyssynä.
Miten toimi käytännössä: Periaatteessa toimi oletetulla tavalla, mutta kantama oli kyllä todella lyhyt! Tämän kanssa täytyy mennä lähelle, ennen kuin vesi oikeasti osuu kaveriin. Sopii yllätyskälliksi, mutta ei ehkä vesisotasille.




8. Vispilä

Uusi käyttötarkoitus: Vispilällä saa aikaan persoonallisia maalauksia, kun sitä käyttää pensselin sijaan.
Miten toimi käytännössä: Ideana todella mielenkiintoinen ja luova! Käytännössä väri tarttui vähän huonosti vispilästä kartonkiin. Paksulla maalilla ja kärsivällisyydellä voi kuitenkin toimia oivasti!



9. Kahvakuula

Uusi käyttötarkoitus: Kahvakuulan painoa voi hyödyntää esimerksiksi omenoiden murskaamisessa mehua tai omenasosetta varten. Samalla periaatteella voi tehdä myös vaikka perunamuusia, tai käyttää kuulaa pähkinänsärkijänä.
Miten toimi käytännössä: Omena kyllä meni näppärästi muusiksi! Ehkä jopa liian näppärästi, lopputuloksena oli aikamoinen sotku, Täytyy myös miettiä tarkkaan, minkälaisella alustalla operaatioon ryhtyy - esimerkiksi lautanen ei välttämättä kestäisi toimitusta.





10. Vastuskuminauha

Uusi käyttötarkoitus: Urheilussa käytettävää kahvallista vastuskuminauhaa voi käyttää myös ritsana.
Miten toimi käytännössä: Ei toiminut! Vaikka oman elämänsä Angry Birdsin leikkiminen oli kieltämättä hauskaa, koekappaleena käytetty omena ei lentänyt minnekään, ja kuminauha räpsähti kerta toisensa jälkeen sormille. Vaatii siis jatkojalostusta. 





Ja näin olemme saaneet keksintöesittelyn päätökseen! Uusien käyttötarkoitusten joukosta löytyi monia hyviä, kehitettäviä ja hauskoja ideoita. Kannustammekin jokaista ryhtymään oman elämänsä Pelle Pelottomaksi, ja tutkimaan, millaisia uusia käyttötarkoituksia oman kodin esineille voikaan keksiä. Ja kuka tietää, ehkä jokin ideoista on niin hyvä, että sen ympärille voi kehittää vaikka kokonaisen 4H-yrityksen... 
Kiitokset huippuideoista Nuorten Yrittäjyyspäivän osallistujille, sekä käytännön kokeiluista omille 4H-yrittäjillemme!



torstai 5. lokakuuta 2017

Kirjanpitäjän kasvispihvejä ja Bisnesenkelin pannacottaa 4H yritysgaalassa

4H Yrittäjägaala 9.9.2017


Saan paksun, tukevan kirjekuoren Konneveden 4H:n toimistolta. Avaan sen hämmästyneenä. Mikä tämä on?


“4H-yritys 10 vuotta - Kutsu 4H-yritysgaalaan”


Wow, ihan mahtavaa! Tutkailen kutsua kiinnostuneena. Gaalaillallinen, puheita, livemusiikkia, vaikka mitä. Hurjan hienoa, että tällainen tapahtuma järjestetään, ja ihanaa päästä mukaan!


Lauantai-iltana laittaudumme gaalaillallista varten. Pukukoodi “tumma puku” aiheuttaa aluksi hieman päänvaivaa, mutta pukeutumisongelma ratkeaa kohtalaisen pian, ja pääsemme lähtemään. Taksikyyti lähtee ennalta sovitusta paikasta kohti Jyväskylää. Jännitystä on ilmassa, kun  tutkailemme gaalakutsuja juhlatamineissamme auton takaosassa.


Pysähtelemme matkalla ottamaan viimeisetkin ryhmämme jäsenet kyytiin, ja ajamme juhlapaikkana toimivan ravintola Fiilun eteen. Olemme paikalla ajoissa, mutta se ei haittaa - ehdimme jutustella keskenämme ja ottaa kuvia juhlan sponsoriseinän edessä.


Konneveden yrittäjäedustus 4H-yrittäjägaalassa.



Gaalan etkot alkavat n. klo 18. Gaalan juontaja toivottaa meidät tervetulleeksi lyhyellä puheella, jonka jälkeen kohotamme alkumaljan. Joonas Marttinen alkaa soittaa musiikkia, ja valkokankailla pyörii diaesitys Keski-Suomen alueen 4H-yrittäjien valokuvista. Juhlapaikalle virtaa koko ajan lisää juhlatamineisiin sonnustautunutta 4H-väkeä, ja tunnelma alkaa tiivistyä.


Etkojen aikana valitsemme pöydän ravintolasta, ja tutkailemme illan ruokalistaa. Sen suunnittelussa onkin käytetty ihailtavasti mielikuvitusta - katsokaa nyt vaikka!


IMG_7373.JPG
Illan ruokalista.


Varsinainen juhlatilaisuus alkaa klo 19. Meidät ohjataan pöytäseurue kerrallaan ottamaan ruokaa linjastolta. Meille selviää, mitä nuo hauskasti nimetyt ruokalajit todellisuudessa sisältävät, ja kaikki tarjoilukulhot näyttävät todella herkullisilta. Iskee suorastaan valinnanvaikeus linjastolla edetessä: lautaselleni ei mahdu kaikkea!


IMG_7374.JPG
Menestyneen yrittäjän lihapyöryköitä ja alkusalaatteja. Nam!


Gaalan ohjelma alkaa sujuvasti ruokailumme aikana. Kuulemme puheenvuoroja niin Keski-Suomen maakuntajohtajalta, ammattibloggaajalta, kuin myös erittäin suositulta suomenkieliseltä tubettajalta. Kuulemme myös tarinan siitä, miten 4H-yritys on saanut konseptina alkunsa, ja saamme tietää, millainen oli kaikkien aikojen ensimmäinen 4H-yritys.


Haemme jälkiruoaksi herkullista pannacottaa, ja ohjelmassa siirrytään eteenpäin. Saamme kuulla cover-biisejä The Voice of Finlandissa itsensä tunnetuksi tehneiltä Andrea Brosiolta ja Nico Rimbacherilta. Soittolistalta löytyvät mm. Toton “Africa” ja The Scorpionsin “Still Loving You”, joista kaksikko on tehnyt aivan omanlaisensa versiot.


IMG_7376.JPG
IMG_7380.JPG
Jälkiruoaksi tarjottua Bisnesenkelin pannacottaa, sekä illan esiintyjät Andrea Brosio ja Nico Rimbacher.


Ilta alkaa kääntyä kohti loppusuoraa. On kiitospuheiden aika: tapahtuman järjestäjät esittäytyvät, ja kiittävät osallistujia onnistuneesta illasta. Ikävä kyllä illan ohjelma on venynyt sen verran pitkäksi, että ennalta ilmoitettu aikataulu ei ihan pidä, ja taksimme odottaa jo ulko-ovella. Joudumme siis kiirehtimään ulos ensimmäisten joukossa, ja rento jutustelu tapahtuman jälkeen jää meidän osaltamme väliin.


Kotimatkalla puramme illan tapahtumia, ja käymme läpi jokaisen tuntemuksia illasta. Kaikki olemme samaa mieltä siitä, että on hienoa saada tällaista tunnustusta tehdystä työstä. 4H-yrittäjyys on yrittäjyyttä ihan siinä, missä kaikki muukin yritystoiminta: melko yksinäistä puurtamista. Oli siis hienoa saada tilaisuus tavata muita yrittäjiä, kuunnella tarinoita yrittäjien onnistumisista ja juhlia yhdessä 4H-yrittäjyyden 10-vuotista taivalta.


Haluan omalta osaltani kiittää tapahtuman järjestäjiä tällaisen arvokkaan juhlan järjestämisestä, sekä 4H-yhdistystä 4H-yrittäjyyskonseptin kehittämisestä. On hienoa päästä toteuttamaan omia haaveita, ja kokeilla yrittäjänä toimimista jo nuorella iällä, kun taustatuki on kunnossa.


Kiitos myös Konneveden paikallisyhdistykselle siitä, että sain kutsun kyseiseen tapahtumaan. Oli hienoa viettää ilta teidän kanssanne!


Terkuin
Ronja


IMG_7371.JPG

P.S. Lisää kuvia 4H-yrittäjägaalasta löytyy sosiaalisesta mediasta hashtageilla #4hsuomi #yritäopitienaa #yrittäjägaala ja #yhdessä


Kirjoittaja on 4H-yrittäjä Ronja Jämsen, jonka yritys RomppuPomppu tarjoaa sekä kahvakuulatunteja että neuletöitä.


perjantai 29. syyskuuta 2017

”Mitä sä oikein teet työksesi?” – vs. toiminnanjohtajan kertomaa



Olin eräänä tammikuisena perjantaina käymässä entisessä opiskelukaupungissani Joensuussa, kun puhelimeni soi yllättäen. Tuntematon numero, viitsisinkö vastata? Vastasin. Konneveden 4H-yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Margit soitti ja kysyi kiinnostustani toimia yhdistyksen toiminnanjohtajan vanhempainvapaan sijaisena. Edellinen sijainen oli ilmoittanut hetkeä aiemmin siirtyvänsä toisiin työtehtäviin lyhyellä varoitusajalla. Sovimme tapaamisen seuraavalle maanantaille. Siinä vaiheessa en vielä tiennyt, että tämä oli alku minun vauhdikkaalle 4H-taipaleelleni vs. toiminnanjohtajana.


Mikä se tämä 4H-yhdistys oikein on? Entäs 4H-liitto? Miten se eroaa 4H-järjestöstä?


Maanantainen palaveriaamu koitti ja hups! Hieman epätodellisten käänteiden jälkeen alkoi urani 4H-yhdistyksen vs. toiminnanjohtajana jo seuraavana päivänä. Konnevetisten tuntema Juntusen Anni tuli vanhempainvapaaltaan perehdyttämään minua kolmeksi päiväksi ja lopun tiedon olen omaksunut enemmän tai vähemmän tutustumalla toimiston kansioihin. Iso kiitos myös siitä, että minut otettiin mukaan avoimin mielin Konneveden kunnantalon työyhteisöön. Aikaisempina kesinä kesätyöntekijänä 4H-yhdistyksellä toiminut Rasa perehdytti minua parhaansa mukaan aiemmin oppimiinsa toimistotöiden käytäntöihin. Alku oli luvalla sanoen vauhdikas!

Sittemmin olen istunut useamman tunnin ajan Skype-koulutuksissa opettelemassa muun muassa toiminnanohjausjärjestelmien saloja ja lähitukihenkilöni, 4H:n järjestöpäällikkö Sirkka on vastaillut päivän polttaviin kysymyksiini sekä paikan päällä toimistolla että puhelimitse. Olen tutustunut työlainsäädäntöön ja työnantajavelvoitteisiin sekä perehtynyt 4H-yrityksen toimintamalliin. Olen ravannut hoitamassa yhdistyksen asioita henkilöstövaihdoksien takia milloin missäkin. Lisäksi olen järjestänyt hallituksen kokouksen ensimmäistä kertaa elämässäni ja nyt kokouskäytännöt alkavat olla jo melko tuttuja. Itä-Suomen yliopiston metsätieteen ainejärjestön Joensuun Metsäylioppilaat ry:n hallitustoiminnassa mukana olemisesta oli sittenkin hyötyä!


Uuden toiminnanjohtajan naama ilmestyi nettisivuille.



Hankemaailmaan olen päässyt tutustumaan Leader-rahoitteisen YEP! -kehittämishankkeen kautta ja ennen kaikkea Maaseutukehitys ry:n Anjan johdolla. Toimin hankkeen projektipäällikkönä, mutta käytännössä nimike on paljon hienompi kuin todellisuus. Välillä sentti pyörähtää maksatushakemuksessa väärään suuntaan teknisen vian vuoksi ja välillä Hyrrä ei vain pyöri, vaikka kuinka yrittää. Hanketyöntekijämme Sari vastaa hankkeen kokonaiskoordinoinnista ja minä seuraan enimmäkseen hankkeen budjettia ja kokonaiskuvaa. Konneveden 4H-yhdistyksen YEP! -hanke on varsin monipuolinen hanke ja se mahdollistaa monia hienoja asioita Konnevedellä. Pikkuhiljaa itsellenikin alkaa hahmottua hankesuunnitelma ja sitä kautta kaikki hankkeen nerokkaat tavoitteet, joilla pyritään muun muassa edistämään nuorten hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja Konnevedellä. Lisää hankkeesta voit lukea täältä.


Kotoa löytyi viitteitä aiemmasta 4H-toiminnasta lippalakin muodossa. Learning by doing!



Työssäni vs. toiminnanjohtajana olen opetellut myös esimiestyötä sekä hyvällä että huonolla menestyksellä – kukas se ei mokaisi, ellei ihminen itse? Eikö toinen osaakaan lukea ajatuksiani ja miten monella eri tavalla voi saman asian toteuttaa? Olen oppinut tekemään toimeksiannoista selkeitä ja ennen kaikkea kirjaamaan ylös pienimmätkin yksityiskohdat sopimusteksteihin ja ilmoittautumislomakkeisiin. Virheistä oppien olen matkannut myös kirjanpitomaailman saloihin ja viimein tiliöinnit ja kustannuspaikat alkavat olemaan tuttuja. Lohduttavaa on ollut havaita, että yksikään virhe ei ole lopullinen ja kysyvä ei todellakaan eksy tieltä. Jos jossain, niin tässä työssä näkee, miten käytäntö opettaa. Se opettaa minua vs. toiminnanjohtajana ja se opettaa nuoria niin kesätyöntekijöinä, 4H-yrittäjinä, Duunareina kuin kerhonohjaajinakin. Olen usein miettinyt, että miksi kukaan ei yliopistolla metsäteknologian luennoilla kertonut, että on aivan eri asia ohjeistaa työelämässä kaiken nähnyttä metsuria raivaamaan taimikko kuin puhua työtodistuksen merkityksestä työelämässä vasta-aloittelevalle nuorelle? Tai miksi yhteiskuntatieteiden klassikoita päntätessä kukaan ei sanonut, että 2010-luvun työelämä on aivan eri todellisuudesta kuin Pekka Kuusen näkemys 60-luvun sosiaalipolitiikasta ja työelämästä?


Työtehtäviin kuuluu myös ottaa vastaan Topi-nallen lämpimät halaukset. Kuva Konneveden Savottamarkkinoilta 2017.



Mitä tämä toiminnanjohtajan työ sitten käytännössä on? No tuota, se luettelo on pitkä ja varmasti myös loputon. Muistan, että minulle todettiin tammikuulla, että yksikään päivä ei ole samanlainen. Ja ei olekaan! Työ on jatkuvaa kouluttautumista, uuden oppimista ja erilaisissa verkostoissa mukana olemista. Se on kirjanpitoa, viestinnästä huolehtimista ja eri tahojen kanssa tehtävää yhteistyötä. Se on jatkuvaa suunnittelua niin taloudellisesti kuin toiminnallisestikin ja koko ajan tulisi olla askel edellä omaa aikaansa. Olen kiitollinen siitä, miten paljon 4H-yhdistys saa tehdä yhteistyötä Konnevedellä koulun kanssa - olemme aina tervetulleita vierailulle! 9-luokkalaisille suunnatut Ajokortti työelämään -koulutukset valmentavat oppilaita tulevaisuuden työelämään ja lisäksi helpottavat yhdistyksen työtä kesätyöllistämisessä. Viime keväänä viimeinenkin ripaus esiintymiskammostani katosi, kun kävin vetämässä 6 tunnin mittaisia Ajokortti työelämään-koulutuksia yhteensä 9 kappaletta. Koulutuspaikkakunnat sijaitsivat Konnevedellä, Vesannolla, Tervossa, Rautalammilla ja Suonenjoella. Hei hulinaa, saattaisi joku sanoa, kun selaisi kalenteriani taaksepäin maalis-toukokuulle 😎


Kalenteri ja muistilaput, niillä pääsee pitkälle!



Konneveden 4H-yhdistyksellä toiminnanjohtaja työskentelee vuosittain noin 100 nuoren esimiehenä. 4H-yhdistyksen palveluksessa toimii tällä hetkellä aktiivisesti noin 20 Duunari-nuorta, jotka heittävät keikkaa asiakastilauksien mukaan pitkin poikin Konnevettä. Oman tarinansa ansaitsivat lisäksi 4H-yritykset, joita niitäkin on Konneveden 4H-yhdistyksen piirissä tällä hetkellä 13 kpl! Aikamoinen paletti, etten sanoisi! 😏 on huikeaa ajatella, että esimerkiksi vuonna 2016 nuorille maksettiin Konneveden 4H-yhdistyksen kautta palkkoja yli 47 000 euroa! Lisäksi paikallisten 4H-yritysten liikevaihto oli yli 8 300 euroa! Pienelläkin paikkakunnalla on siis mahdollisuuksia työllistyä jo nuorella iällä.


Työllistäminen ja siihen liittyvät koulutukset ovat tulleet 4H-työssä tutuiksi.

4H-yhdistyksellä työskenteli kesällä 2017 lähes 60 nuorta Konneveden kunnan ja 4H-yhdistyksen tarjoamissa kesätöissä. Iso kiitos tästä kuuluu myös konnevetisille yrittäjille, jotka työllistivät nuoria monipuolisesti erilaisiin työtehtäviin! Suurin kiitos kuuluu kuitenkin kaikille niille nuorille, jotka olivat kauttamme kesätöissä. Kärsivällisyydellä he katsoivat uuden vs. toiminnanjohtajan säätämistä Työt alkavat -koulutuksessa, kun wlan-yhteydet kaatuivat, tulostin rikkoontui ja työsopimuksia jouduttiin lopulta kirjaamaan käsin. Kaikesta selviää ja onneksi tilanne otettiin suurelta osin huumorin kautta. On ollut ilo lukea sekä työnantajien että työntekijöiden palautteita menneistä kesätöistä. Innostavaa on myös nähdä, että joku kesätyöntekijöistä on löytänyt oman alansa, jota aikoo lähteä jatkossa opiskelemaan! 😊


Työssäni olen ollut mukana muun muassa päiväleireillä. Päiväleirillä päästiin vierailemaan myös Häyrylänrannassa ja sää suosi! 



Ai, että mitä muuta? No eiköhän tässä ollut jo ensimmäiseksi blogitekstiksi kylliksi tarinaa siitä, mitä toiminnanjohtajan työ on. Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mihin voi yhdistää sanat kerho, koulutus, työllistäminen ja kansainvälisyys. Minun urani toiminnanjohtajana alkoi erikoisesti ja perin vauhdikkaasti. En kuitenkaan kiistä sitä tosiasiaa, että työ on opettanut minua ihmisenä huimasti niin ammatillisesti kuin muutenkin! Iso kiitos siitä kuuluu Konneveden nuorille. TACK! 😍😊


Toimistopalaveria pidettiin välillä myös toimiston ulkopuolella. Arvatkaa löydettiinkö kotaa...



Jännä nähdä mitä kaikkea toiminnanjohtajan työ on tulevaisuudessa - tylsää se ainakaan ei ole! 😉


-Heli